חייב מוגבל באמצעים | הכרזה על חדלות פרעון

חייב מוגבל באמצעים תהליך הוצאה לפועל

אחד מההליכים אותם רשאי לבקש חייב שמתנהל נגדו תיק הוצאה לפועל הוא הליך של הכרזת חייב מוגבל באמצעים, המתקיים תחת נסיבות והגדרות מסויימות, ויש לו השלכות ספציפיות על החייב. מתי ניתן לעשות זאת וכיצד ההליך משפיע על עתידו הכלכלי של החייב, על כך במאמר הבא.

התנאים להכרזת חייב מוגבל באמצעים

חייב, שלא מסוגל לעמוד בתשלומי חובותיו בתיקי הוצאה לפועל, רשאי לבקש מראש הוצאה לפועל שיכריז עליו כעל חייב מוגבל באמצעים, במידה והחוב שלו לא גדול מ-20,000 שקלים שנתיים, או במידה והחוב מגיע עד 100,000 שקלים בשלוש שנים, או במידה והחוב גדול מ-100,000 שקלים במשך ארבע שנים.

כאשר מוגשת הבקשה להגדרת חייב מוגבל באמצעים קובע ראש הוצאה לפועל את הסכום החודשי שמעתה יצטרך לשלם החייב לנושים שלו.מכן, מתבצעת חקירת יכולת לחייב, ולאחריה קובע ראש הוצאה לפועל אם להכריז על חייב מוגבל באמצעים או לא.

המגבלות והיתרונות של מי שמוגדר חייב מוגבל באמצעים

כאשר ראש הוצאה לפועל מכריז על חייב מוגבל באמצעים, הוא מבצע רישום שלו בפנקס החייבים המוגבלים באמצעים, אשר פתוח לעיונו של הציבור. בנוסף, עשוי ראש הוצאה לפועל להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לחייב, ולהכריז עליו כעל לקוח מוגבל חמור בבנק, שאינו יכול לפתוח חשבון בנק חדש, ומאידך אינו יכול למשוך צ'קים מחשבונו הישן.

כמו כן, מי שמוגדר חייב מוגבל באמצעים לא יכול להשתמש בכרטיס אשראי, ונדרש לחתום על טופס ויתור סודיות בנוגע לרכושו ולהכנסותיו. בנוסף, מי שמוגדר בלשכת הוצאה לפועל כאדם חייב מוגבל באמצעים לא יוכל להקים או לנהל חברה, או לשמש בחברה כדירקטור.

יתרונותיו של חייב מוגבל באמצעים הם אלו: במידה ויש נגדו תיקים רבים בלשכות הוצאה לפועל, יוכל לבצע איחוד תיקים ולשלם פחות משלושת האחוזים הנדרשים. ההגדרה של חייב מוגבל באמצעים חוסכת ממנו את ניהול ענייניו השוטפים מול הנושים, ומאפשרת לו סכום קבוע של תשלום חודשי בהתאם ליכולותיו, ובעזרת הכרזת חייב מוגבל באמצעים נמנעים מהחייב הליכי פשיטת הרגל.

ייעוץ משפטי אישי 24/7

ליצירת קשר עם משרד עו"ד וקנין