צו קיום צוואה

מהו צו קיום צוואה ואילו מטרות הוא ממלא?

כאשר אדם נפטר, יכול להיות שלא הותיר אחריו צוואה, ולא הורה בשום דרך כיצד היה רוצה לחלק את נכסיו לאחר מותו, ואז קובע חוק הירושה את הדרך שבה יחולקו נכסיו. אך קיים גם מצב, שבו אדם הותיר אחריו צוואה, והורה כיצד היה רוצה לחלק את נכסיו. נדמה כי זה מספיק, אך למעשה על מנת לממש צוואה ישנו צורך בהוצאת צו קיום צוואה, המתבצע לאחר בקשת צו קיום צוואה על ידי היורשים.

צו קיום צוואה

צו קיום צוואה הוא צו שמוציא הרשם לענייני ירושה, והוא מצהיר על התוקף המשפטי של הצוואה ועל מידת נכונותה, כלומר האם נכתבה כדין והיא שלמה, והאם ניתן להוציאה אל הפועל. לפיכך, צו קיום צוואה חייב להינתן לפני שמתבצעת כל פעולה בנכסיו של הנפטר, ועל מנת למכור או להעביר את נכסיו של הנפטר, כספי חשבון הבנק שלו, דירתו וכן הלאה, יש להגיש בקשת צו קיום צוואה כחוק. לאחר הוצאת צו קיום צוואה יכולים היורשים לפעול על מנת לחלק ביניהם את הרכוש שצווה להם.

מי שזכאי להגיש בקשת צו קיום צוואה על פי דיני הירושה, הם היורשים או מי שטוענים להיות יורשיו של הנפטר, ולעיתים גם נושיהם של היורשים.

בקשת צו קיום צוואה

בתהליך של בקשת צו קיום צוואה יש לחתום על הבקשה אצל עורך הדין שמטפל בנושא. לאחר מכן מוגשת בקשת צו קיום צוואה אל לשכת הרשם, הנמצאת באיזור הסמכות שבו היה המוריש. עובדי לשכות הרשם מוודאים אם ישנו תיק קודם הנוגע לנפטר, ואם הפקיד הנפטר צוואה בעבר, ומחוייבים להודיע בציבור על הגשת בקשת צו קיום צוואה לירושתו של הנפטר. במידה ויש מי שמתנגד לקיום הצוואה עליו לעשות זאת תוך שבועיים ימים מפרסום העניין. לאחר מכן מוגשת בקשת צו קיום צוואה אל האפוטרופוס הכללי, והוא משיב באחד משלושה אופנים תוך 45 יום:איננו מתנגד לבקשה; מבקש דיון בנושא; או דורש להשלים את הפרטים שחסרים. במידה והאפוטרופוס איננו מתנגד, מוצא צו קיום צוואה והתהליך יכול להתקדם בהתאם לחוק ולנסיבות המקרה.

ייעוץ משפטי אישי 24/7

ליצירת קשר עם משרד עו"ד וקנין דילוג לתוכן