עיקול רכוש ודירה

מה ניתן לעשות בעת עיקול רכוש ודירה?

מי שמצליח לעמוד בתשלום החודשי שנקבע לו לפריעת חובותיו על ידי ראש ההוצאה לפועל, לא יגיע למצב של הוצאת צו עיקול נגדו, ולא יגיע למצב של עיקול רכוש ששייך לו. אך לעיתים קורה, כי מצב של עיקול רכוש הוא בלתי נמנע, כאשר חייב אינו עומד בתשלום חובותיו בתיק ההוצאה לפועל שלו. או אז יכולים המעקלים לבצע עיקול רכוש אשר בבעלותו של החייב. מהו ביטול עיקול ומתי ניתן לבצעו – במאמר הבא.

עיקול רכוש על מה ולמה?

ניתן להוציא צו עיקול על כל נכס שמצוי בבעלותו של החייב, דירות, קרקעות, רכבים, כספים, משכורות, פקדונות וקופות גמל שונות, ניירות הערך שלו, מטלטלין שונים כגון ריהוט ומכשירי חשמל, כמו גם זכויות עתידיות. החוק קובע, כי לא ניתן לבצע עיקול רכוש על מיטה וכלי מיטה, על מקררים, על כלי אוכל ומוצרי מזון, על בגדים, על תשמישי קדושה ועל חפצים אישיים שונים, משום שכל אלו משמשים למחייה בסיסית.

לפני ביצוע של צו עיקול על פי רוב מגיעים פקידי ההוצאה לפועל אל ביתו של החייב, ורושמים את הרכוש המצוי בו. לאחר הרישום לא יכול החייב להוציא מידיו את הרכוש, אך הוא יכול לפנות לראש ההוצאה לפועל, ולבקש ביטול עיקול ולהימנע מהמצב.

במידה ואכן הוצא צו עיקול והתבצע עיקול רכוש, מועבר הרכוש אל מחסני ההוצל"פ, ולאחר מכן נמכר במכרז או במכירות פומביות.

עיקול של מקרקעין מתבצע תוך הגבלות מעט שונות, ותוך רישום בלשכת רישום המקרקעין ובמנהל מקרקעי ישראל.

ביטול עיקול

מצב שבו הוצא נגד חייב צו עיקול, אך החייב מתגורר אצל הוריו, והם הבעלים של המטלטלין בבית, מהווה עילה מוצדקת להוצאת ביטול עיקול עבור החייב. בנוסף, מצב של ביטול עיקול עשוי להתרחש, כאשר אשתו של חייב מבקשת ביטול עיקול, משום שהיא הבעלים של מחצית מהמטלטלין. במקרים כאלו, מי שטוען לבעלות על המטלטלין, הוא זה שצריך לפנות אל לשכת ההוצאה לפועל, לבקש עיכוב בהליכים עד שתוכרע סוגיית הבעלות, ולאחר מכן להוכיח את בעלותו שלו על המטלטלין, להראות כי המטלטלין אינם שייכים לחייב, ועל ידי כך להביא לביטולו של העיקול.

ייעוץ משפטי אישי 24/7

ליצירת קשר עם משרד עו"ד וקנין דילוג לתוכן