חקירת יכולת לחייב מוגבל באמצעים | פקודת הוצאה לפועל

חקירת יכולת מהי בדיוק ואיך להתכונן אליה?

אחד ההליכים הנפוצים בלשכות הוצאה לפועל הוא חקירת יכולת, אליה מזומנים החייבים בתיקים השונים, והיא עשויה להשפיע על המשך ההתנהלות של החייב מול הוצאה לפועל בעתיד. מהי בדיוק חקירת יכולת, וכיצד ניתן להתכונן אליה. על כך במאמר הבא.

מהי חקירת יכולת?

חקירת יכולת היא הליך של הוצאה לפועל אותו יוזם החייב או הזוכה, בבקשה להגיע לחקירה הנוגעת ליכולות הכלכליות של החייב, וזאת על מנת להוכיח לראש הוצאה לפועל את היכולות הכלכליות שלו לפריעת חובותיו.

הבקשה מוגשת ללשכת הוצאה לפועל ע"י עו"ד מייצג, והיא אמורה לכסות את כל נקודות התורפה שעשויות לעלות בתהליך. הבקשה לעבור חקירת יכולת כוללת טפסים מפורטים על היכולות הכלכליות של החייב, כולל ויתור על סודיות, המאפשר חקירה יסודית ומהימנה על מצב נכסיו של החייב. התהליך עצמו של חקירת יכולת מתנהל על דוכן העדים, בלשכת הוצאה לפועל או בבית משפט, לעיתים אף בנוכחותו של הזוכה או של עורך הדין המייצג אותו.

בסיומה של חקירת יכולת עשוי ראש הוצאה לפועל להורות על מתן צו של חיוב בתשלומים לחייב, או להכריז עליו כעל חייב מוגבל באמצעים.

חקירת יכולת האם ניתן להתכונן?

עוד בשלב הגשת הבקשה לעבור חקירת יכולת, יש להקפיד על הכנת בקשה בעזרת עורך דין מומחה לתחום הוצאה לפועל, על מנת לוודא כי הטפסים מוגשים בצורה הנכונה ביותר. לאחר הגשת הבקשה לעבור חקירת יכולת, מבקש ראש הוצאה לפועל מכל הגורמים הרלוונטיים, שיימסרו לו מידע ומסמכים הנוגעים ליכולתו הכלכלית של החייב, ומפרטים את נכסיו השונים. כמו כן עשוי ראש הוצאה לפועל לזמן עדים בנושא.

לעיתים קורה, כי עורך הדין של החייב מצרף לבקשה של חקירת יכולת גם תצהיר מאושר, הנוגע לשלל הנכסים וההכנסות של החייב, וכך ראש הוצאה לפועל עשוי להחליט מהו סכום התשלום החודשי, מבלי לזמן את החייב אל חקירת יכולת בלשכתו.

במידה והזוכה עצמו יזם חקירת יכולת לחייב, או שראש הוצאה לפועל מבקש זאת, מוכרח החייב בשיתוף פעולה מלא, אחרת הוא מסתכן בהכרזה עליו כמתחמק מהתשלומים, ובהוצאה של פקודת מאסר נגדו.

ייעוץ משפטי אישי 24/7

ליצירת קשר עם משרד עו"ד וקנין דילוג לתוכן