עסקת קומבינציה | הסכם קומבינציה עם קבלן | עסקאות במקרקעין

 מה הן עסקאות קומבינציה ?

נניח שיש לך קרקע, מגרש, וזה הופשר לבנייה. כיצד הכי כדאי לך לממש את הזכות על רכושך מן ההיבטים של היטלי המס על מכירה, שבח, מס הכנה ומע"מ? דירת מגורים יכולה לקבל פטור ממס שבח בתנאים כאלה ואחרים, אבל מכירת מגרש חייבת במס שבח בשיעור של 25 עד 50 אחוזים (תלוי מתי נקנה) מן ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר המכירה.

אם תמכור את המגרש תשלם מס בשיעור די גבוה, בייחוד אם קנית אותו הרבה לפני שהופחת מס שבח בנובמבר 2001. לשם כך נבראו עסקאות קומבינציה שבאמצעותן תשלם פחות מס.יש אינספור סוגים של עסקאות קומבינציה.

מעט דוגמאות:

הסכם קומבינציה א'
במקום למכור את המגרש אתה יכול לעשות עסקת קומבינציה עם קבלן. עסקת קומבינציה היא עסקת חליפין שבה אתה מוכר חלק מהמגרש לקבלן תמורת עבודת בנייה על חלקו של המגרש שנשאר בידיך. כך למשל, תעביר לקבלן 60% מהדירות שיבנה על אדמתך תמורת בניית בניין שבו תקבל 40% מהדירות. עסקת קומבינציה כזאת תסב לך חנויות או דירות מגורים שעליהן חלים פחות מסים. כמובן, עליך לעגן את זה במסגרת הסכם קומבינציה עם הקבלן.

הסכם קומבינציה ב'
עסקת קומבינציה אחרת היא כזאת שבה אתה מוכר חלק מן המגרש לקבוצת רוכשים לשם בניית בניין, וכל אחד מהקונים יקבל דירת מגורים. עסקת קומבינציה כזאת היא חסכונית יותר מעסקה עם קבלן, כי הלוא קבלן צריך להרוויח מן בנייה ועל כך יש לשלם מע"מ. כמו כן, ערך הקרקע המועבר לקבלן הוא גדול יותר מזה שמועבר לקונים פרטיים. מוטב שלקבוצת הרכישה יהיה נאמן אחד כדי שלא תצטרך לחתום על אינספור עותקים של הסכם קומבינציה עם כל הקונים. חשוב לתכנן את העסקה כך שלא תיתפס כמסחרית החייבת במע"מ ובמס הכנסה. עסקאות קומבינציה מוּכּרות לרשויות המס.

הסכם קומבינציה ג'
כדאי להעביר חלק מהמגרש במתנה לקרוב. לאחר זמן מה (צינון) תמכור את חלקך במגרש לקבלן והקרוב שלך יזמין בנייה מהקבלן. עסקאות קומבינציה כאלה מנתקות בין מכירת הקרקע ובין הזמנת הבנייה, ומצמצמות עלויות מס.

תוכן אתר זה נועד למתן אינפורמציה בלבד, הוא אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי הניתן על ידי עורך דין.

ייעוץ משפטי אישי 24/7

ליצירת קשר עם משרד עו"ד וקנין דילוג לתוכן